Søvn og sulten hele tiden

10. januar 2011

Alder:
4 mdr.

Søvn og sulten hele tiden

Hej igen.

Min sundhedsplejerske er blevet langtidssygemeldt, så nu vil jeg så spørge dig i stedet.

Min lille Sofie bliver 4 måneder i morgen og det er jo rigtig dejligt. Jeg fuldammer hende, hvilket jeg er meget stolt af.

Hun har, som jeg tidligere har skrevet, altid sovet rigtig godt, men det gør hun bestemt ikke mere.

Hun sover fra kl 19-20 om aftenen, så spiser hun, leger lidt, spiser og bliver puttet kl 21.30 og falder oftest hurtigt i søvn. Men hun vågner så natten igennem kl. 00.00, kl 03, 05, 07 og igen kl 08 hvor vi så står op, og hun er bare så sulten natten igennem og i løbet af dagen.

Jeg ammer når hun vågner og når hun skal sove, altså ca. hver 3. time.

Vi vil helst ikke begynde på grød osv. før hun er 5 måneder, men nu er presset fra omgivelserne begyndt. Alle er af den mening, at vi skal til at ...

Annonce

... give hende vælling til natten. Men er det nu en god ide? Sover små børn virkelig bedre når de får vælling inden de skal sove? Eller sover de i virkeligheden dårligere fordi maven skal arbejde på højtryk?

Hun er jo vores barn, og vi bestemmer, men derfor kan vi jo godt komme i tvivl om, hvad der er bedst for hende.

Jeg kan godt leve med at skulle op mange gange om natten, hvis det kun er en måneds tid endnu, men min datter skal jo også trives med det.

Hun tager godt på (3550g ved fødsel og 7500g i dag)

Hun er meget interesseret i vores mad og er ved at dreje hovedet af led for at se os spise. Hun prøver også at tage mad fra vores tallerkener, men jeg tror ikke hun helt har forstået princippet endnu. Må vi give hende fx en gulerod at sutte på?

Håber ikke det blev for mange spørgsmål.

Med venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder